امامجمعه اهلسنت زاهدان:مردم باید از لحاظ فکری و مذهبی نیز احساس امنیت کامل داشته باشند |
26 شهریور 1387 ساعت 12:12 | |
دستگیریهای اخیر نوعی اعمال فشار و نشانه ناتوانی در مدیریت درست اوضاع پیشآمده استامامجمعه اهلسنت زاهدان گفت: مسئلهای که ما همواره از آن نگران بوده و از آن دلگیریم، گزارشات دروغی است که از این استان و مردم آن به مرکز کشور و مسئولین طراز اول و مراجع عظام قم ارسال میشود و متأسفانه در اکثر این گزارشات اظهار حقیقت و ترس از خدا مدنظر نیست. من در چندین سفری که به قم داشته و با مراجع عظام قم ملاقات کردهام، مراجع قم به بنده گفتند که از استان شما گزارشهایی به دست ما میرسد؛ وقتی از آنها محتوای گزارشها را جویا شدیم آنها گزارشها و مواردی را برای ما ذکر کردند که در وهم و خیال ما هم چنان چیزهایی نمیگنجیده است. متأسفانه گزارشهایی با اغراض دنیوی و فاسد به مسئولین منتقل میشود تا مسئولین و بزرگان نظام و مراجع را نسبت به ما بدبین کنند و از این طریق وانمود کنند که این ماییم که این استان را توانستیم اداره و نگاهداری کنیم. مولانا عبدالحمید اظهار داشت: بنده یک بار خدمت یکی از مراجع سرشناس که شهرت بسیاری دارند رسیدم، ایشان به بنده گفتند که به ما گزارش دادهاند که اهلسنت در استان سیستان و بلوچستان منازل و مغازههای اهلتشیع را خریداری میکنند و از این طریق میخواهند شیعیان را از استان بیرون کنند. بنده در جواب ایشان گفتم: چنین چیزی حتی در فکر و خیال کسی هرگز نیامده و وجود ندارد. یا اینکه گزارش دادهاند که اهل سنت قصد تجزیهطلبی دارند، و از این قبیل گزارشات بیاساس و واهی. وی خاطرنشان کرد: باید گفت که زبانها و قلمهایی که این گونه گزارشات را میدهند، در واقع زبان و قلم شیاطین هستند. اینگونه تبلیغات اگر چه که دروغ هم باشند باز هم تاثیر داشته و باعث تحریک مراجع و مسئولین علیه اهلسنت میشوند. دعای ما این است که الله تعالی خودش از افرادی که گزارش دروغ میرسانند حساب بگیرد، اما در حق کسانی که گزارش راست و درست میرسانند اگر چه که آن گزارشها علیه ما باشد، میگوییم که خداوند پدر آنها را بیامرزد. امامجمعه اهلسنت زاهدان اظهار داشت: در این استان عدهای هستند که سعی در مخدوش کردن چهره منطقه دارند و بعضی از اثرات چنان گزارشهایی در استان ما مشاهده میشود. خطیب جمعه اهلسنت زاهدان در واکنش به گزارشی که از چندوچون حادثه تخریب مدرسه دینی اهلسنت زابل از تلویزیون پخش شد گفت: شبکه استانی هامون پنجشنبه شب گزارشی در مورد تخریب مدرسه دینی عظیمآباد زابل از زبان یکی از مسئولین برجسته استان که بنده نامش را در اینجا نمی گیرم پخش کرد که حتی یک حرف راست هم در آن نبود. انتظار ما آن بود که پس از وقوع حادثه تکاندهنده تخریب مدرسه دینی، به نحوی از مردم دلجویی و بر جراحات مرهم گذاشته شود نه اینکه از یک رسانه جمعی حقایق وارونه به مردم ارائه شود. اگر این گزارشها به مسئولین بالا برسند و مورد بررسی هم قرار نگیرند – که متاسفانه ما کمتر دیدیم که چنین گزارشهایی مورد بررسی قرار بگیرد، چنانکه تا حالا کسی برای تحقیق نزد ما نیامده است- به مسئولین باید حق داد که به این منطقه لشکرکشی کنند. در زمان رسول اکرم صلیالله علیه وسلم شخصی به گمان اینکه فلان قبیله قصد کشتن وی را دارند این خبر و سوءتفاهم را خدمت رسول اکرم صلیالله علیه و سلم عرض کرد و نزدیک بود که رسولالله برای حمله به آن قبیله لشکرکشی کند که خداوند وحی نازل کرد که «یا أیّها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق بنبإ فتبینوا»، لذا آنحضرت از تصمیم خود منصرف شدند. وی افزود: همچنین گزارشی را که در مورد تاریخچه مدرسه اسلامآباد لوتک زابل دادند از اول تا آخر نادرست بود. این مدرسه را مرحوم مولانا محمدگل با دست خودشان به دارالعلوم مکی زاهدان واگذار کردند، اما بعد از 15، 16 سال دستهایی بیرونی اختلافاتی را به وجود آوردند. عاملان همین اختلافات بودند که اسلحه در اختیار آن طرف قرار دادند تا بر سر مدرسه بریزند و طلاب و مدرسین مدرسه را آواره کنند. ما برای این حرفهای خود دلیل و مدرک داریم. این مدرسه سند دارد، به طوری که بعضی از مسئولین به ما گفتند که اگر شما شکایت کنید مدرسه دوباره به شما برگردانده میشود و از لحاظ قانونی افرادی که اسلحه به دست گرفتهاند مجازات خواهند شد. اما ما گفتیم که ما دنبال تعلیم و تربیت فرزندان مسلمانان هستیم و نمیخواهیم اختلافات ادامه پیدا کند. اینجا بود که طلاب به روستای عظیمآباد رفتند تا اینکه اختلاف از بین برود و آنها در جایی که زمینه اختلاف نباشد به تحصیل خود ادامه دهند. در روستای عظیمآباد زمینها و منازل، اموال وقفی مردم بودند و ساختوساز تازهای در آنجا صورت نگرفته بود. رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهلسنت استان گفت: در این مدرسه حدود 500 نفر طلبه مرد و 300 طلبه خواهر تحصیل می کردند در حالی که در گزارش ارائه شده، گفتند که در این مدرسه فقط 98 نفر درس می خواندند و نیز گفتند که در این مدرسه اصلاً طلبه زابلی و اهل سیستان نبوده است؛ این در حالی است که این ایام ایام تعطیلات مدارس دینی اهلسنت است و طلاب بومی منطقه در خانههای خود بسر می برند و منتظرند که بعد از تعطیلات به مدرسه خودشان برگردند. وی افزود: مسئول مذکورهمچنین جریان زیر آوار قرار گرفتن قرآن کریم را تکذیب کرده و آن را نوعی صحنهسازی عنوان کردند! در حالی که کدام انسان بدبخت است که برای صحنهسازی دست به چنین کاری بزند. کتابهای کتابخانه مدرسه خواهران هنوز زیر آوار است. ما نمیگوییم که مامورین قصد توهین و هتک حرمت قرآن مجید را داشتند اما راه آن انکار این اتفاق و سهلانگاری نیست، بلکه انتظار این بود که حداقل از ساحت قرآن و مردم مسلمان عذرخواهی میکردند نه اینکه منکر چنین چیزی شوند و طرف مقابل را به صحنهسازی متهم کنند. امامجمعه اهلسنت زاهدان در مورد دستگیریهایی که پس از حادثه تخریب مدرسه دینی روی داده است، گفت: باید بگویم که ما این اقدامات را نوعی اعمال فشار میدانیم و اینگونه اقدامات غیر از ایجاد کینه و کدورت و فراهم ساختن زمینه برای دشمنان ایران اسلامی نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت و وضعیت را بحرانی تر می کند و نشانه ناتوانی در مدیریت درست اوضاع پیشآمده است. وی تأکید کرد: ما معتقدیم که مدرسه دینی حق مسلم اهلسنت سیستان است. مولانا عبدالحمید در ادامه به بحث انتصاب استاندار جدید استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: در هفته گذشته با حضور وزیر کشور استاندار جدید استان معرفی شد که بنده هم در آن مراسم حاضر شدم. در ملاقات با وزیر کشور یکسری مطالب و مشکلات مطرح شد، گرچه احساس کردیم که گزارشات نادرستی هم به ایشان رسیده است. وی افزود: در آن نشست مطالبی در مورد وضعیت استان ارائه شد تا استاندار جدید با شناخت درست از وضع موجود بهتر بتواند کار کند و موفق شود، تا مصیبتهای دوره گذشته که تلخترین و آخرین آنها حادثه تخریب مدرسه دینی عظیمآباد بود دوباره تکرار نشود. این اتفاقات در حالی رخ داد که مدیریت استان بومی بود. البته من نمیگویم که همه بومیها ناتوان هستند ولی متاسفانه با مدیریت گذشته وضعیتی پیش آمده که دیگر کسی روحیهای ندارد که به مسئولین بگوید یک استاندار بومی در این استان بگذارند. خطیب جمعه اهلسنت زاهدان اظهار داشت: احساس بنده و بسیاری دیگر از صاحبنظران و اهلفکر این است که بعضی افراد هستند که میخواهند نگذارند استاندار جدید موفق بشود و از این طریق چهره مردم استان را خراب کرده و این طور وانمود نمایند که مردم این استان با هیچ کس نمیسازند. وی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در این منطقه مسئله امنیت است، و سیاست درست و اجرای عدالت در ایجاد امنیت که اولین وظیفه دولت است نقش مهمی دارند. امنیت تنها امنیت جانی و اقتصادی نیست بلکه مردم باید از لحاظ فکری و مذهبی نیز احساس امنیت کامل داشته باشند که میتوان آن را در سایه دوراندیشی و وسعتنظر پیگیری کرد. امامجمعه اهلسنت زاهدان در پایان گفت: امیدواریم که استاندار جدید با درایت کامل، مشکلات گذشته را که متأسفانه هنوز افرادی به آنها دامن می زنند، برطرف نماید. مولانا عبدالحمید در بخش اول سخنانش به بیان فضائل ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رمضان ماه ضیافت الهی، ماه قرآن و ماه پروردگار است. ماه رمضان نسبت به دیگر ماهها شرافت بیشتری در نزد الله تعالی دارد، زیرا این ماه، ماه نزول قرآن است و روزه که یکی از ارکان و فرائض دین است در این ماه قرار دارد. وی درادامه افزود: رمضان یکی از بزرگترین نعمتهای الهی بر بندگان است. رمضان ماهی است که خداوند متعال آن را برای تربیت ما گذاشته است لذا ما هم باید با برنامهریزی صحیح در سایه رهنمودهای قرآن و حدیث و زندگی رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم و صحابه و دیگر بزرگان دین از این فرصت گرانبها که در واقع فصل عبادت و معنویت و فصل تقویت ایمان و تزکیه واصلاح است، حداکثر استفاده را ببریم. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان سپس به مسئله اعتکاف و اهمیت دادن آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم به آن پرداخت و گفت: وقتی زندگی آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم را مورد بررسی قرار میدهیم میبینیم که سیدالمرسلین صلیاللهعلیهوسلم در بعضی سالها تمام رمضان - از عشره اول تا آخر- را به اعتکاف نشستهاند. اگر چه سنت مؤکد اعتکاف نشستن عشره اخیر رمضان است ولی در احادیث آمده که آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم برای تلاش یافتن شب قدر تمام رمضان را در اعتکاف گذراندند. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم از ماه رجب و شعبان در فکر رمضان بودند و برای رمضان آمادگی میکردند و دعا می فرمودند: بارالها! ما را به رمضان برسان و رمضان را به ما برسان. مولانا عبدالحمید به ارتباط بسیار نزدیک بین قرآن و رمضان اشاره کرد و تلاوت قرآن، گوش فرا دادن به آن، ذکر الهی و درود را در ماه رمضان برای رسیدن به اصلاح و تزکیه بسیار مفید و مؤثر خواند و در ادامه با تلاوت آیه مبارکه «إن الله یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقات» این ماه را ماه مواسات و همدردی عنوان کرد و نمازگزاران را نسبت به رسیدگی به فقرا و مستمندان توصیه نمود. ایشان فقر و ثروت را دو آزمایش الهی دانست و گفت: انسان فقیر باید در مقابل آزمایش فقر صبر کند و انسان ثروتمند در مقابل نعمت ثروت شکرگذار خداوند باشد و بخشی از مال خود را به فقرا و مساکین اختصاص دهد. امام جمعه اهلسنت زاهدان در ادامه به تشریح مطالبی در پرتو سوره مبارکه "إنشراح" پرداخت که خداوند متعال در این سوره بیان میفرماید که بعد از هر سختی، آسانی است. و نیز در این سوره خداوند متعال به حبیب خود – رسولالله صلیاللهعلیهوسلم- دستور میدهد که بعد از فراغت از کارهای مردم، با خدا راز و نیاز کند و به عبادت و تلاوت و ذکر و دعا متوسل شود و در عبادت خدا خود را خسته کند. ایشان اوضاع رقتبار کنونی مسلمانان دنیا را یادآور شده و راه برونرفت از آن را در تضرع و توبه و عبادت، مخصوصا در این ماه که ماه توبه و عبادت و بندگی است، دانست. وی در ادامه مجدداً به اهمیت دادن به فرصت گرانبهای ماه رمضان تأکید و با قرائت حدیث «یا باغی الخیرأقبل و یا باغی الشر أقصر»، نمازگزاران را به دوری از گناهان و اهتمام به نیکیها ترغیب کرد. وی در مورد فضیلت روزی حلال گفت: استفاده از مال حلال، مخصوصا در رمضان بسیار مهم است. بزرگان گفتهاند که اگر کسی مال حلال ندارد تا با آن افطار و سحری کند، مال حلال قرض کند و در رمضان از مال حلال استفاده نماید. |